آخرین اخبار
کد مطلب: 80406
عامل آلودگي ۶۷ درصد بيماران مبتلا به ايدز
تاریخ انتشار : 1393/06/02 17:13:25
نمایش : 2611
قائم مقام دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بيکاري و بي‌خانماني را عامل اصلي بازگشت مجدد معتادان به چرخه اعتياد عنوان کرد و گفت: عامل آلودگي ۶۷ درصد از بيماران مبتلا به ايدز، استفاده از سرنگ مشترک بوده است.
به گزارش  سلام لردگان، عليرضا جزيني ظهر امروز در نشست خبري اظهار داشت: پيگيري و اجراي سياست کلي مصوب مقام معظم رهبري، اجراي قانون مبارزه با مواد مخدر و نيز اجراي مصوبات ستاد هيئت وزيران، يکي از برنامه‌هاي اصلي ستاد مبارزه با مواد مخدر رياست جمهوري است.

وي در همين راستا از پيش‌بيني‌هاي انجام شده براي برگزاري چهار همايش سراسري دبيران شوراي هماهنگي ستادهاي مبارزه با مواد مخدر استان‌ها خبر داد و افزود: دومين همايش مربوطه در آذربايجان غربي تشکيل شده است.

جزيني تصريح کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر در زمينه پيشگيري، درمان، توانمندسازي و صيانت، کاهش آسيب و مقابله داراي راهبردي متوازن بوده و اهداف خود را در اين زمينه‌ها پيگيري مي‌کند.

وي با اشاره به انجام اقدامات مناسب در زمينه پيشگيري گفت: در همين راستا تفاهم‌نامه‌هايي با وزارت‌هاي علوم، آموزش و پرورش و بهداشت و نيز سازمان بهزيستي و کميته امداد امام خميني و ساير اقشار نقش‌پذير در دستور کار ستاد قرار گرفته است.

وي به تدوين برنامه‌هاي مناسب با رويکرد اجتماعي مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و افزود: امسال برنامه‌هاي مناسبي در اين زمينه با هنرمندان، ورزشکاران، مددکاران اجتماعي و اقشار ذي‌نفوذ جامعه به اجرا در مي‌آيد.

مصرف مواد مخدر در ميان دانش‌آموزان به يک درصد رسيده است

قائم مقام دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اينکه حوزه دانشجويي و دانش‌آموزي يکي از مهم‌ترين حوزه‌هاي پيشگيري اين ستاد محسوب مي‌شود، گفت: در سال گذشته و برابر آمار استخراج شده، مواد مخدري که توسط دانش‌آموزان مقطع تحصيلي متوسط به بالا مصرف مي‌شود به يک درصد رسيده است.

جزيني با اشاره به اينکه اين آمار در حوزه دانشجويي ۱.۶ درصد گزارش شده است، بر لزوم ارتقاي سطح برنامه‌ريزي‌ها در حوزه دانش‌آموزي و دانشجويي تأکيد کرد و افزود: در همين راستا برنامه شيوع‌شناسي مواد مخدر را در حوزه دانشجويي و دانش‌آموزي در دستور کار خود قرار داده‌ايم و هم اکنون شيوع‌شناسي در حوزه کارگري در حال اجرا بوده و شيوع‌شناسي در جمعيت عمومي نيز امسال انجام مي‌گيرد.

وي با اشاره به اهميت اين آمارها در تدوين برنامه‌هاي ستاد گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر در حوزه پيشگيري چهار هدف محيط کارگري، عمومي يا خانواده، دانشجويي و دانش آموزي را در دستور کار قرار داده است.

پوشش ۷۶۰ هزار نفر معتاد در مراکز درماني ترک اعتياد

وي در ارتباط با حوزه درمان اين ستاد نيز گفت: در حال حاضر ۷۶۰ هزار نفر از معتادان زير پوشش بيش از ۶ هزار مرکز درمان اعتياد قرار دارند.

قائم مقام دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در همين راستا خاطرنشان کرد: يک هزار و ۸۵۱ سازمان مردم‌نهاد در امر درمان، پيشگيري و کاهش آسيب فعاليت مي‌کنند.

جزيني با اشاره به اينکه مراکز درماني ستاد مبارزه با مواد مخدر به دو بخش دولتي و غيردولتي تقسيم مي‌شود، گفت: ۹۲ درصد مراکز در اختيار بخش خصوصي بوده و ما بقي در قالب بخش‌هاي دولتي فعاليت مي‌کنند.

وي با اشاره به اينکه مراکز بخش دولتي با عنوان مراکز درمان و کاهش آسيب به عنوان مراکز ماده ۱۶ مطرح مي‌شوند، گفت: اين مراکز ۲۰ هزار نفر از معتادان بي‌خانمان را جمع‌آوري کرده و به مدت يک تا شش ماه به درمان آنها مي‌پردازند.

بيکاري و بي‌خانماني؛ عامل اصلي بازگشت مجدد معتادان به چرخه اعتياد

جزيني بيکاري و بي‌خانماني معتادان درمان شده را از عمده دلايل بازگشت مجدد آنها به چرخه اعتياد ياد کرد و افزود: بر اساس مصوبه هيئت وزيران مي‌بايست پنج درصد از اعتبارات بخش اشتغالزايي به اشتغال معتادان تخصيص داده شود که تاکنون اين اعتبار پرداخت نشده است.

وي بيمه درماني معتادان را يکي از اقدامات موثر در اين زمينه ياد کرد و افزود: ۳۰ ميليارد تومان اعتبار براي اجراي اين طرح اختصاص يافته است که تعرفه اجرايي آن در دو هفته گذشته به تصويب شورايعالي بيمه رسيده و پس از پيگيري‌هاي چند ساله، در سال جاري به اجرا در مي‌آيد.

استفاده از سرنگ مشترک؛ عامل آلودگي ۶۷ درصد از بيماران مبتلا به ايدز

قائم مقام دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اينکه عامل آلودگي ۶۷ درصد از ۲۷ هزار بيمار مبتلا به ايدز در کشور، استفاده از سرنگ مشترک بوده است، گفت: از آنجا که يکي از راه‌هاي سرايت بيماري ايدز و هپاتيت، استفاده از سرنگ مشترک توسط معتادان بوده است، در راستاي کاهش آسيب‌هاي موجود در اين زمينه با در نظر گرفتن تيم‌هاي سيار براي ارائه اقلام بهداشتي به اين افراد، تلاش‌هايي صورت گرفته است.

۷۰ درصد زندانيان کشور در ارتباط با مواد مخدر هستند

جزيني با اشاره به اينکه در چهار ماهه امسال ۹۱ هزار نفر در ارتباط با موضوع مواد مخدر دستگير شده‌اند، گفت: ۴۵ درصد از زندانيان به طور مستقيم و ۲۵ درصد آنها به طور غيرمستقيم با مواد مخدر در زندان به سر مي‌برند.

قائم مقام دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر جدايي ۳۸ هزار زنداني مواد مخدر از زندان‌ها را از ديگر اقدامات ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان زندان‌ها اعلام کرد و افزود: اين برنامه در دستور کار قرار گرفته که در اين زمينه ۸۶ درصد ساخت زندان‌هاي مرتبط با موضوع مواد مخدر به اتمام رسيده است و با تامين اعتبار هيئت وزيران تا يک سال آينده آماده بهره‌برداري خواهند بود.

وي با اشاره به اينکه در سال گذشته مدارس زيرپوشش طرح‌هاي پيشگيري هشت درصد بوده است، گفت: بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته با وزارت آموزش و پرورش، پيش‌بيني مي‌شود که اين آمار امسال به ۱۴ درصد افزايش يابد.

پوشش ۱۷ هزار معتاد در ۱۰۷ مرکز درمان اعتياد در آذربايجان غربي

جزيني با اشاره به وجود ۱۰۷ مرکز درماني ترک اعتياد در آذربايجان غربي گفت: ۱۷ هزار نفر زيرپوشش اين مراکز درماني قرار دارند که البته محدوديتي در زمينه افزايش مراکز درماني وجود نداشته و افراد مي‌توانند نسبت به افزايش مراکز درماني مجاز اقدام کنند.

وي با اشاره به اقدامات مقابله‌اي در خصوص فعاليت مراکز درماني غير مجاز در سطح کشور، گفت: سال گذشته ۵۰۰ مرکز درماني غير مجاز بسته شده است.

قائم مقام دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر آمار معتادان آذربايجان غربي را رقمي در حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار نفر عنوان کرد و افزود: در طول پنج ماهه امسال يک هزار و ۲۰۰ کيلوگرم مواد مخدر در آذربايجان غربي کشف شده است.

۹.۷ درصد معتادان کشور، زن هستند

جزيني با اشاره به اينکه بازه سني معتادان کشور بين ۱۵ تا ۶۴ سال است، در مورد بيشترين گرايش معتادان به مصرف مواد مخدر، گفت: بيشترين گرايش افراد به مصرف ترياک بوده و اين در حالي است که مصرف شيشه با توجه به ترويج استفاده از قرص‌‌هاي لاغري در آرايشگاه‌ها و مراکز زنانه و استفاده از قرص‌هايي نظير ريتالين که نوعي آغازگر اعتياد به شيشه است، افزايش يافته است.

وي در مورد آمار معتادان زن در کشور نيز گفت: ۹.۷ درصد از کل معتادان کشور را زنان تشکيل داده‌اند که اين ميزان رقمي در حدود يک ميليون و ۳۲۵ هزار نفر را شامل مي‌شود.

مرجع : خبرگزاري فارس
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس